Perginya Seorang Bujang Menanti Menjadi Bapa

Kau katakan padaku
jika cuma ada
kosong perpuluhan kosong
kosong
kosong
satu peratus

gadis yang hot dan pandai
dalam buana ini
orang macam aku
boleh dapat 5 orang

aku diam tanda harap


p/s : semoga kau tabah dalam jalan yang kau pilih.

Pancing dan Pangkah

Setiap sistem pemerintahan, perlu diterajui ketua. Ini hakikat. Sesetengah sistem memilih ketua dengan cara undi. Ini boleh dikatakan proses demokrasi. Begitu juga dalam sistem pemerintahan pelajar, ketua akan dipilih melalui proses pengundian. Maka memancing undi adalah wajib bagi calon-calon pilihan raya ini. Namun masalah di sini, sejak dari dahulu, teknik memancing undi pelajar tidak yang menarik untuk dibicarakan, terutama calon-calon pemimpin di alma mater saya. Boleh dikatakan, tempat pengajian saya ini adalah sekolah seni, maka seharusnya kreatif. Kempen yang dilakukan mestilah seperti pemikiran calon tersebut.

Jika saya mencalonkan diri, saya takkan menghabiskan masa dan wang mencetak gambar sendiri beratus-ratus dan menggantungnya di serata tempat. Kalau kacak, bergaya dan seksi lainlah. Semua itu cara lama, cara mak bapak kita dulu-dulu. Ortodoks, tak terbuka dan sempit dan sudah tidak praktis. Cuba fikir luar sikit. Buat satu video korporat tentang diri sendiri (walaupun propaganda dan syok sendiri) dan tayangkan dengan projektor (terutama pelajar filem). Sekurang-kurangnya, kebolehan ,kesungguhan (dan kebodohan) saya akan terserlah. Namun sekurang-kurangnya, saya cuba pendekatan artistik.

Selain itu, bagi setiap proses memancing undi, manifesto setiap calon harus dilaungkan. Tidak kisahlah dengan cara apa sekalipun. Karl Marx pada 162 tahun yang lalu pun sudah memikirkan tentang menzahirkan manifestonya dalam bentuk buku. Hitler, pada zaman muda melaungkan suaranya dengan berkesan,cuma di kedai minum. Saya bukan bercakap tentang Marx dan Hitler sebagai pemimpin hebat, namun dari segi orang biasa yang punya semangat dan idea. Ini belum termasuk gerakan mahasiswa di negara jiran lagi. Namun hal-hal ini tidak nampak pada proses pilihanraya di tempat saya,khusunya. Dan saya tidak pasti apakah sebabnya. Adakah calon-calon pemimpin pelajar ini tumpul pemikirannya. Dan yang menariknya, calon-calon ini boleh dipersoalkan tentang kepimpinannya, kerana mereka tiba-tiba muncul entah dari mana (sebelum ini tak nampak di mana-mana majlis ilmu untuk berkongsi idea) dan mencalonkan diri untuk menjadi pemimpin.

Saya masih bingung dengan pemimpin sebelum ini, dan sekarang kabur dengan pemimpin akan datang. Kadangkala terlihat mereka berkhidmat untuk pihak atasan, di mana kata-kata oleh V dalam filem V for vendetta- "People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people" akan disangkal oleh mereka.

Kerana hal inilah, saya tak hairan, sebelum majlis tayangan filem Karaoke semalam, ada calon yang cuba memancing undi dengan gula-gula di dalam bilik tayangan. Dan apabila filem diputarkan, mereka (calon dan jentera) sibuk berbual,bermain es-em-es dan tidur. Dan pada pagi ini mengganggu pegumuman-pengumuman tak sudah. Jika saya mengundi, apa erti undi saya? Adakah undi saya berharga beberapa butir gula-gula dan air kotak? Ataupun saya mengundi supaya mereka boleh mencapap?

p/s : saya tak sangka, kali ini undi dilakukan secara online.

Aporisma Anuar Nor Arai & Ronamaya

"Orson Welles buat filem yang besar masa dia umur 27 tahun. (merujuk kepada Citizen Kane) Cuba fikir benda yang baru"

"Filem yang baik, perlu ada ambiguity, tapi kalau banyak sangat ambiguity pun tak bagus"

"Kalau nak buat filem mesti ada etika. Misalnya filem ni (merujuk kepada poster Johnny Bikin Filem ) ini filem noir, sebab tu bangunannya besar, dan orangnya nampak kecil"


Antara ayat terkesan dalam diri saya, yang datangnya dari Anuar Nor Arai, ketika saya menunjukkan sebuah naskah untuk dijadikan filem pendek. Secara tak sedar, kata-katanya mempengaruhi RonaMaya (walaupun saya tak sempat belajar dari beliau, saya membaca tulisannya di Dewan Budaya 80-an)

***********

Saya banyak bermain dengan pergerakan kamera untuk meyampaikan apa yang saya maksudkan contoh: babak-babak ketika Rona seorang diri, saya menggunakan sudut kamera tinggi ( sepertimana membaca komik,ianya diletakkan sudut rendah dari mata)

Filem ini saya mulakan dengan audio projektor filem berputar - untuk memberikan perasaan sinematik dan romantik kepada penonton wayang sebenar. Sekuens pembukaan filem ini pula dimulai dengan watak lelaki (Rona) sedang kelihatan sepeti bangun tidur. Yang sebenanrya Rona bukan sahaja bangun tidur, malah dalam proses dilahir, oleh sebab itulah posisi pembaringannya pada awalnya sama dengan proses janin dalam kandungan. Plot filem ini dibuka dengan syot rumah. Ianya bukan sekadar establish, tetapi cuba untuk mengenre kan filem ini ke noir (rujuk Anuar Nor Arai) dan ketika ini saya memilih untuk menggunakan muzik pembukaan filem Citizen Kane (Orson Welles).

Kemudian babak beralih ke dalam rumah, dan kelihatan dengan wajah bengis (poyo) Rona melukis. Dia kemudian membuka radio (tersiar berita tentang isu bahasa di mana karyawan berkumpul menentang penggunaan bahasa Inggeris yang beleluasa pada tahun 1960-an ataupun lebih terkenal dengan peristiwa "Keranda 152" . Kemudian diikuti dengan persembahan nyanyian oleh Bob Dylan dengan lagunya "Only Pawn on Theirs Game"-hayati liriknya) Dalam masa yang sama, Rona mengambil bekas kopi dan meletakkannya, dan menukar kepada teh (subteks kepada pecinta kopi) dan kemudian dia duduk semula.

Ketika dia duduk, Maya tidak muncul, sehinggalah dia menyalakan dan menghisap cerutnya. Saya percaya, imaginasi yang melampau hanya akan termangkin dengan bahan tertentu. Dalam kes ini, cerut itulah. Setelah itu kelihatan Maya menggodanya dan babak bertukar ke tingkat atas. Saya sengaja memilih rumah 2 tingkat untuk menujukkan bahawa watak Maya itu turun dari atas, dan Rona yang sudah 'high' kemudiannya naik ke atas.

Kemudian babak di tingkat atas, saya cuba bermain dengan syot cermin ( memecahkan antara realiti dan imaginasi). Kemudian pada babak berikut, Rona terbangun dan kelihatan dunianya berubah. Jam, lampu, dan air berubah warna yang lain ( saya sebenarnya mahu warna rumah secara keseluruhan bertukar menjadi warna ala komik dalam filem Dick Tracy-faktor kewangan menghalang)

bersambung...

Petanda Rona adalah watak komik

- Mata Rona yang tertutup, terbuka pada sekuen pembukaan ( saya cuba membawa penonton melihat dunia dari mata Rona, bukan Maya)
- Maya tak bersentuh dan berkomunikasi dengan Rona kecuali semasa Rona menghisap cerut.
- Rona tak terkejut dengan kemunculan pistol di tangannya (baca : absurd) dan tembakannya dan memberi makna apa-apa.

p/s : ini sekadar apa yang saya fikirkan. Saya gembira mendengar pandangan dari beberapa orang teman yang lain dari saya fikirkan, namun tak salah. Saya cuma mahu belajar dan saya masih kagum dengan Mautopia.

Teaser Ronamaya 1












Tayangan Filem Pendek : RONAMAYA



20 JANUARI 2010 (RABU)

8.10 MALAM

DEWAN PANCHA DELIMA ,
BANGUNAN AKADEMIK PENGAJIAN MAKLUMAT,
KAMPUS PUNCAK PERDANA,
UiTM SHAH ALAM.

MASUK PERCUMA !



Jemput datang, ada filem Mautopia ( dijangka menarik) lagi 3 filem lain akan ditayangkan. Maklumat lanjut, klik sini.

Jika ingin menaiki pengangkutan awam - ambil bas RapidKL U605 di sekitar Seksyen 2 Shah Alam atau Plaza PKNS. Untuk pulang, bas terakhir jam 10.30 malam.

Pasca Dilema Panggung

Dilema Panggung adalah projek kedua terbesar saya - dalam bidang filem. Sebelumm ini saya sempat menghasilkan sebuah filem pendek RonaMaya - yang menceduk tahun 1960-an sebagai latar tempat. Secara jujurnya, ketika membikin RonaMaya- saya adalah seorang pengarah yang kosong - bersandarkan teori,idea dan konsep semata-mata. Oleh demikian, RonaMaya pun sempat mengikut jejak saya - dan tidak keterlaluan RonaMaya adalah sebuah manifestasi saya terhadap filem apa yang saya dahagakan - dan ianya menjadi medan ujikaji saya. Maka tidak hairanlah, ianya ada bercorak eksperimental dan surrealis, dan boleh saja manjadi absurd.

Akan tetapi, lain pula halnya dengan Dilema Panggung. Walaupun di atas kertas saya memegang tugasan sebagai Screenplay Director, saya juga merasa menjadi Script Supervisor, Talent Coordinator dan juga menjadi Assistance Director kedua pada hari-hari terakhir. Jika projek RonaMaya, saya menjadi kepala, maka projek Dilema Panggung, saya menjadi kepala dan badan sekaligus (baca : Aristotle), walaupun tak menyeluruh. Maka projek filem cereka Dilema Panggung adalah medan saya mengutip segala bentuk praktis dalam pembikinan filem - yang jarang diajar di mana-mana sekolah, di mana guru saya ketika ini adalah dua orang pengarahnya, Hatta dan Hafiz, kru seramai lebih 60 orang dan beberapa pelakon terutama Dato' Aziz Satar, Mislina dan juga Soffi Jikan. Pada mulanya, saya prejudis dengan naskah ini, apatah lagi ideanya teracu dari naskah barat. Namun setelah menelitinya, ternyata ia adalah naskah baru.Tidak saya nafikan, naskah sahabat saya, Faridzul dan Syahrazif ini adalah sebuah naskah yang baik - mungkin yang terbaik pernah pelajar kami hasilkan.

Ah! Sebenarnya banyak lagi mahu dibualkan. Tapi, saya lahir setelah McD tersebar luas!

Minggu yang pantas : Kaki Langit Saya

Minggu lalu

Saya sibuk. Amat sibuk. Adik perempuan saya. 19 tahun. Sudah bekerja dan cantik. Menghubungi saya tiba-tiba pada malam Ahad. Tanyanya

" dah tengok filem Papadom?"

Soalannya dijawab ringkas

"Dah"

Soalan dikembalikan semula

"Kau dah tengok? Pergilah tengok. Filem ni bagus".

Kemudian dia menjawab

"Baru lepas tengoklah ni"

Saya tanya

"Macam mana. Best kan?"

Dia jawab (saya olah semula)

" Aku tengok Afdlin Shauki dalam filem tu, aku teringatkan kau"

p/s : Saya hutang dengan Afdlin benda ni. Terima kasih !

**************

Seminggu sebelum minggu lalu

Saya mencari-cari dompet. Ketika itu di kampung, Segamat. Saya selalu lupa tempat letak beg dompet saya, lagi-lagi kalau tak berisi. Saya jumpa di atas rak buku. Saya buka. Terdapat not RM 10 sebanyak 2 keping. Saya pelik ( baca: ....lagi-lagi kalau tak berisi)

Petang sedikit, saya tanya ibu saya.

"Ma..ma letak duit dalam dompet orang?"

Ibu saya jawab

"A'ah... tengok ringan jer beg dompet tu"

***********

Semalam

Menerima pesanan es-em-es dari nombor bapa saya. Tapi saya tahu dari mana asalnya es-em-es itu. Ianya ditulis oleh seorang budak sekolah rendah. Darjah satu, tujuh tahun. Badannya kurus, kulitnya sedikit gelap. gigi depannya berlubang dan hitam. Kepalanya macam kepala Aang dalam The Last Airbender.

Dia adik saya (yang kanan), Es-em-es nya kelihatan padat. Macam penting. Ketika kita dalam kesusahan, kita meminta tolong dengan mesej yang ringkas. Macam telegram ataupun S.O.S . Es-em-es itu laksana sebuah pesanan penting dari ibu pejabat terhadap jeneral Jepun yang memerintahkan agar semua tentera Jepun di Iwo Jima membunuh diri. Es-em-es itu bagaikan sebuah pesanan seorang mahaguru terhadap anakmuridnya di gua si buta.

Es-em-es itu penting bagi sang pengirim. Dan lagi penting jika sampai secara terus. Dua hala. Senang. Es-em-es itu berbunyi

" Abang Amir, belikan baju Ultraman Gaia"


p/s : bak kata
Anak Bumi, catur raja perlukan permaisurinya. Tapi belum ketemu, maka meraikan hidup di kaki langit sangat sangat perlu.

puisi-lagu-puisi

langit tetap saja dengan hitam
malam semakin melarutkan kegelapan
bergaul dengan pemikir muda
membuatkan ku resah
aku perlu kaji semula pandanganku

langit terus semakin legap
malam telah menggelapkan mata
aku tertimbus dengan mimpi.
-amerzaman

From the poverty shacks,
he looks from the cracks to the tracks,
And the hoof beats pound in his brain.
And he's taught how to walk in a pack
Shoot in the back
With his fist in a clinch
To hang and to lynch
To hide 'neath the hood
To kill with no pain
Like a dog on a chain
He ain't got no name
But it ain't him to blame
He's only a pawn in their game.

- Only a Pawn in Their Game oleh Bob Dylan


P/s: W
alau apa saya buat, walau apa saya tak buat, saya cuma buah catur. Tapi saya teringin jadi catur yang raja.

Saya Tiada Di Sana

Saya sepatutnya menulis pasal Papadom dahulu. Tapi filem ni cuba mencabar saya.


Pada mulanya ada seorang budak lelaki Afro-Amerika,Woody Guthrie ( (lakonan Marcus Carl Franklin) berumur 11 tahun membawa sebuah beg gitar bertulis "This Machine Kill Fascist" menaiki keretapi dan bercerita tentang sesuatu yang berlaku(dialaminya?) lebih 10 tahun yang lalu.

Kemudian seorang lelaki (kita kenal dia sebagai pelakon Pefume- Ben Whisaw) dalam bilik soal siasat dan memberitahu namanya Arthur Rimbaud.

Kemudian terdapat sebuah dokumentari tentang seorang penyanyi lagu rakyat popular tahun 60-an, Jack Rollin (lakonan Christian Bale) yang diceritakan oleh Alice Fabian (lakonan Julianne More)

Kemudian dalam dokumentari tersebut ada sebuah filem (dalam filem) tentang Jack Rollin tadi yang dilakonkan oleh Robbie Clark ( lakonan Heath Ledger). Watak Robbi ni kemudiannya dikembangkan.

Kemudian seorang lelaki membuat persembahan dengan gitar elektrik di London Jazz & Folk Festival (baca: gitar elektrik = festival jazz dan folk?). Persembahann beliau telah mengundang kemarahan penganjur dan festival tersebut. Lelaki itu adalah Jude Quinn lakonan Cate Blanchett (ya, dia pegang watak lelaki.)

Kemudian seoang lelaki (lakonan Richard Gere) dengan pakaian ala western (koboi) terbangun dari tidur apabila anjingnya menyalak. Lelaki ini hidup dalam persembunyian dan nama wataknya adalah Billy The Kid (ya koboi penembak cepat legenda tu)

Dan semua watak dan pelakon ini adalah reinkarnasi watak Bob Dylan seorang pemuzik tersohor pada tahun 60-an. Boleh dikatakan yang beliau juga penyair -melalui interpretasi Todd Haynes .Siapa tak minat Bob Dylan pada zaman tu, bahkan M.Nasir sendiri terinspirasi dari muzik Bob Dylan. Bagi yang tak kenal siapa Bob Dylan, boleh google.

Pada mulanya saya menyangkakan ini adalah sebuah filem biografi tentang Bob Dylan. Namun, setelah menontonnya ianya meleset dan mengecewakan saya (sebab ingin tonton sesuatu yang ringan) . Ternyata filem ini memang absurd (dari segi bahasa) dan surreal ( dari segi filem) . Mungkin sebagai orang biasa, dari segi memngapresiasikan seseorang, menghasilkan biografi adalah cara yang baik. Tapi Todd Hayne fikir lebih dari tu. Dia memecahkan Bob Dylan kepada 6 orang dengan karekter yang sangat lain. Haynes membelahkan jiwa Bob Dylan sebagai fake (Woody), poet (Arthur), prophet (Jack) , superstar (Robbie) outlaw dan dirinya sendiri (Jude) Bagi saya, ianya brilliant!

Kesemua watak dalam filem ini hidup dalam tahun 60-an dan cerita dalam filem ini digerakkan dengan sejajar, dan sebagai penonton kali pertama saya tetap pening. Bahkan lagi pening dari tonton Memento yang non-linear tu. Bayangkan kisah enam karekter yang tiada kaitan hendak digerakkan dalam durasi 120 minit. Filem ni tak seperti Crash, Babel atau Amorres Peros yang tergerak kerana sebuah peristiwa, Im Not There ini bergerak berdasarkan watak Bob Dylan yang dilahirkann semula (reincarnation) oleh Haynes. Sudahlah tidak kenal sangat dengan Bob Dylan, ditambah pula dengan watak reincanation pengarah. Tapi faktor sinema dan pelakon membuatkan saya menonton terus dan plot cerita yang menarik adalah penyelamat dan sesungguhya muzik Bob Dylan itu sendiri adalah kiblat filem ini. Haynes bagaikan sudah mengenali Bob Dylan dengan sangat rapat - tahap kawan-kawan saya istilahkan "kawan cium pusat."



Babak karekter Jude Quinn dan Arthur Rimbaud dijadikan hitam putih, bagi saya supaya penonton tak terlalu pening- bijak. Tapi kalau ada yang masih pening dengan imej art housenya, layan lagunya. Filem ini dikira musikal tapi bukan stail Bollywood, Moulin Rouge ataupun Dance in The Dark. Atau penonton boleh bermain dengan dialognya. Dialognya yang paling saya suka adalah "chicks can never be poets"-bukan sebab saya chauvinist tapi sebab hanya kerana ayat tu Robbie Clark dan isterinya (pelukis abstrak) bergaduh dan bercerai-berai. Dan tak lupa setiap dialog dalam babak Alex, ianya sangat ringkas, tapi dalam. Sangat elegan!


Dalam satu babak, yang pada saya sangat unik. Pengurus dan pembantu Jude Quinn menantinya untuk satu majlis khas. Kelewatan Jude merisaukan ramai orang. Secara tiba-tiba pop! Jude muncul dari kepulan asap dan bermain-main sambil bergolek dengan The Beatles Jude yang terlewat ni dipanggil pembantunya dan budak-budak Beatles tadi ucap sayonara. Todd Haynes dengan selambanya membuatkan Jude diserbu oleh satu keluarga yang juga peminatnya, manakala The Beatles tadi tiba-tiba dikejar hampir 50 orang yang entah dari mana. - sangat surreal! Haynes semacam berkata "Kau dan aku mungkin kenal siapa Bob Dylan tapi tu The Beatles! " - Ranggi kan?

Melihat lakonan Christian Bale memegang watak Jack Rollin- mengasyikkan, terutama apabila babak dia mengarut apabila menerima sebuah anugerah. Peran yang dimainkan Ledger juga bukan ditangani kosong - bagi saya dia ni memang berguru dengan Stanislavski dengan Brecht sekaligus. Ben Whisaw juga baik, walaupun hanya bermain dengan emosi wajah- apalah sangat watak ni bagi dia berbanding wataknya dalam Perfume, begitu juga dengan Marcus Carl Franklin- dia membawakan wataknya hingga saya sendiri keliru dengan umurnya. Richard Gere, biasa-biasa saja, memang stail dia. Todd Haynes membuat percaturan yang bijak dengan memanggil pelakon yang hebat dan dia mampu kawal. Tapi karekter Jude Quinn lakonan Cate Blanchett dalam filem ni yang paling menonjol. Cate bukan sahaja perlu menjadi lelaki, tapi dia perlu jadi Bob Dylan di era yang paling kontroversi- dan menakjubkan!

Bagi yang belum tonton, saya sarankan kenal Bob Dylan dulu kalau malas tonton banyak kali.

Salam Dunia. Salam Aidilfitri



Mari rayakan Aidilfitri.
Jangan sesekali lupakan kod aidilfitri seperti lemang, ketupat,rendang,duit raya,
pelita, bunga api, dan MERIAM BULOH.

Sebuah Cerita Pendek

Majistret telah menjatuhkan hukuman mati. Mandatori. Richard akur. Dia tahu, itu bukan kesalahannya. Dia tak bersalah. Tapi, siapa yang akan dengar suaranya? Seorang lelaki biasa yang telah kehilangan segalanya. Tiada keluarga. Tiada kawan. Dan yang penting, dia tiada wang untuk menarik orang menjadi keluarga dan kawannya, malah kebenaran pun tak tertarik padanya lagi. Siapa yang salah? Tiada siapa yang tahu. Tapi yang dia tahu, bukan dia yang lakukan semua perkara tersebut. Dan dia tidak mampu melakukannya. Baginya apa yang terjadi kepadanya bukanlah kebetulan. Tapi konspirasi terancang.

Tap! Bayu menutup televisyennya. Itu adalah filem ke-999 yang ditontonnya. Bayu termenung seketika. Dia termenungkan sesuatu. Apakah yang ditenungnya? Mari kita ke alam khayalannya.

Bayu berjalan-jalan. Seorang diri di tengah-tengah kota Rassday. Orang-orang di situ berjalan dengan pantas. Tidak nampak riak wajah mereka. Tiada yang bersuara. Kota Rassday, mempunyai durasi masa yang lebih pendek dari kota kita. Tiba-tiba Bayu bagaikan ditarik. Dia ditarik untuk melihat seorang wanita berambut perang. Wanita itu memakai kot berbulu. Bulu beruang barangkali. Dipadankan dengan beg Louis Vutton, kasut Prada, kaca mata Gucci dan pelbagai lagi hiasan yang membalut badannya. Kecantikan itu yang menarik Bayu. Bukan kecantikan semulajadinya. Wanita itu juga jalan dengan pantas. Dari sebuah cineplex ke sebuah bakeri. Bayu terus memerhatikannya. Kemudian wanita itu ke tempat meletak kereta di bawah tanah. Di bawah bagunan tekstil terbesar di Rassday. Tidak lama kemudian sebuah kereta keluar. Wanita itu di dalamnya. Sesaat kemudian, kereta itu terapung-apung di udara. Bayu sama mendongak. Berpuluh-puluh kereta ada di udara. Kereta-kereta tersebut terapung-apung, semacam telah memutuskan hubungan dengan graviti. Tiba-tiba Bayu terlihat satu sinaran yang amat terang, disusuli dengan asap. Kereta wanita tadi meletup.

“Ha...! Inilah yang dipanggil filem” Bayu berkata-kata tanpa suara. Dia senyum, membayangkan bagaimana masyarakat akan menghargainya jika dia mampu membuat filem sebegitu. Namanya terpampang di setiap akhbar, majalah, di internet....di mana saja. Itu tak penting baginya, tapi itulah yang dikehendakinya. Dia tersenyum lagi. Kali ini senyumannya beransur-ansur lusuh. Orang yang dinantinya tak juga tiba.

“Mana saja si Baji ni?” bentak Bayu, melepas geram.

“Kau tunggu aku? Aku sudah lama sampai. Kau sahaja yang tidak nampak aku

Bayu terkejut. Dia terdiam. Dia kenal suara tersebut.

“Sss...si..Siapa kau? Kalau jantan, ayuh tunjukkan rupamu” Bayu cuba beranikan diri.

. Ini akulah...Baji. Teman lelaki kau.Takkan kau tak nampak aku? Aku di depanmu. Betul-betul menghadapmu.

“Oh....kau Baji. Bila kau sampai?” Bayu menggosok dadanya, tanda ketakutannya mulai reda. Kancing bajunya terbuka. Kelihatan pangkal dadanya. Dia membiarkan sahaja sebegitu.

“Sudah lama. Kau tidak perasan aku. Kau begitu sibuk dengan idea-ideamu. Ingin merealitikan sebuah fantasi,” sindir Baji.

“Maafkan aku. Aku tak perasankan kau..mahu aku buatkan air?” balas Bayu.

Baji menggeleng sambil tersenyum.

“Kenapa kau senyum?

"Kau dan mimpi-mimpi kau. Kau dan mimpi-mimpi kau" Jawab Baji dan menghilang.


p/s: mungkin akan bersambung. mungkin tidak.

ronamaya : sebuah projek caridiri



Terima kasih semua. Terima kasih segala,



p/s: untuk membikin ini, saya banyak menulis.
kerana membikin ini, saya berehat menulis.

Blogger Templates by Blog Forum