Pengarah berfikir,aku memikir.
13 May 2008 by amer zaman
sekarang cuti.
tapi pada aku. cuti inilah masa aku berkerja. berbakti. berfikir.
baiklah. meri bicara filem.
filem "Kala Malam Bulan Mengambang"
ini bukan filem murah walaupun hitam putih. ini bukan filem picisan walaupun ia komedi. Ini filem dari seorang lelaki yang sanggup berkelana ke Jerman (kalau tak silap aku...) hanya untuk belajar filem.
Mamat Khalid
Seorang teman aku berkata
> ko dah tengok Duyung? Kelakar giler. best siot.
aku jawab
>err..belum....ko dah tengok "Kala malam Bulan Mengambang"??
teman
>mamat khalid? aku tak suka lah...tak best..
itulah bezanya cara orang kita berfikir. sepeti kata Hatta Azad Khan, khalayak menonton filem setaraf dengan pemikirannya.
tapi best sangatkah filem Mamat Khalid ni?
jawapan aku...adalah soalan..
kenapa perlu dia buat hitam putih?
kenapa perlu dia bikin skrip sebegitu?
susah nak jumpa filem yang buat aku berfikir di Malaysia ni.
pada aku ada 3 jenis pengarah.
1) mau untung besar
2) dapat peluang
3) jiwanya memang untuk filem. fiilem sebagai deduktif dan hasil seni
p/s: masih menunggu aduh saliha
tapi pada aku. cuti inilah masa aku berkerja. berbakti. berfikir.
baiklah. meri bicara filem.
filem "Kala Malam Bulan Mengambang"
ini bukan filem murah walaupun hitam putih. ini bukan filem picisan walaupun ia komedi. Ini filem dari seorang lelaki yang sanggup berkelana ke Jerman (kalau tak silap aku...) hanya untuk belajar filem.
Mamat Khalid
Seorang teman aku berkata
> ko dah tengok Duyung? Kelakar giler. best siot.
aku jawab
>err..belum....ko dah tengok "Kala malam Bulan Mengambang"??
teman
>mamat khalid? aku tak suka lah...tak best..
itulah bezanya cara orang kita berfikir. sepeti kata Hatta Azad Khan, khalayak menonton filem setaraf dengan pemikirannya.
tapi best sangatkah filem Mamat Khalid ni?
jawapan aku...adalah soalan..
kenapa perlu dia buat hitam putih?
kenapa perlu dia bikin skrip sebegitu?
susah nak jumpa filem yang buat aku berfikir di Malaysia ni.
pada aku ada 3 jenis pengarah.
1) mau untung besar
2) dapat peluang
3) jiwanya memang untuk filem. fiilem sebagai deduktif dan hasil seni
p/s: masih menunggu aduh saliha