Dialog Puncak Perdana dan Kod Filem Komedi

Satu

Shuhaimi Baba
Yasmin Ahmad
FINAS
U-Wei Haji Shaari. (BATAL)

Semalam, 8 Oktober telah berlansungnya 1 majlis yang diberi nama 'Dialog Puncak Perdana'. Dialog Puncak Perdana adalah inisiatif pihak Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik untuk memapankan industri kreatif negara. Dialaog Puncak Perdana yang pertama ini mengambil Pengantarabangsaan Filem Malaysia sebagai subjek diskusi.

Pengantaranya ialah Dr. Mahadi J. Murad. Ahli panel adalah Shuhaimi Baba, Yasmin Ahmad, pegawai dari Finas. Sayangnya, U-Wei tidak dapat hadir. Mungkin tersesat dengan keadaan geografi Kolej Puncak Perdana ini. Maka, kuranglah rencah dialog ini. Ini kerana, filem arahannya, Kaki Bakar adalah antara filem yang terawal mendapat pujian dari luar negara. Ketiadaan beliau juga,membuat saya terasa majlis ini sedikit kudung. Ini kerana, Shuhaimi Baba dan Yasmin Ahmad adalah pembikin filem wanita. Mungkn mereka menjadikan filem sebagai emansipasi mereka terhadap kehidupan. Ya. Mungkin feminis. Hal ini berbeza dengan U-Wei, di mana wanita dianggap entiti yang beracun. Bandingkan Perempuan Isteri dan ..... dan Buai Laju-Laju dengan filem-filem Shumi (Pontianak, Waris Jari Hantu) serta filem Yasmin (Sepet,Gubra).
Majlis yang sepatutunya bermula pukul 4 terlewat sejam. Tiada apa yang dihairankan. Maka setelah majlis bermula,sempatlah saya menyalin beberapa kata dari 2 pengarah yang hadir ini tentang tajuk yang dibincangkan.

Shuhaimi Baba
-filem kita perlu dijual di luar negara. Industri kita kecil. Kita tak macam Amerika, China atau India. Mereka buat filem untuk pasaran negara mereka. Jika ianya dijual keluar,itu adalah bonus.
-kebanyakan kerja mengantarabangsakan filem Malaysia dibuat oleh individu itu sendiri. Bantuan dari pihak sepatutnya amat kurang dan mengecewakan.
-apabila filem kita tak bekualiti,setiap majlis diskusi pasti mengatakan skrip kita tak bagus. Ini kerana industri kita yang sentiasa ingin cepat. Penulis tak dapat banyak masa menulis.

Yasmin Ahmad
-hendak mengantarabangsakan filem kita, kita mestilah buat filem yang best!
-kita jangan fikir buat filem hendak mengangkatkan kebudayaan serta bahasa ibunda. Buat filem tentang kemanusiaan sudah cukup.
-tau kenapa industri filem korea maju. Ini kerana Menteri Kesenian mereka pernah buat filem. Orang yang tahu tentang industri sahaja faham industri.-sedarlah diri. Filem adalah kepentingan paling bawah berbanding perubatan,keselamatan dan pembangunan.
-golongan yang hendak buat filem, anggaplah kerajaan tak wujud. Dana tak wujud. Buat filem dengan inisiatif sendiri. Jangan harapkan bantuan.

Dan kemudiannya,lebih banyak dialog bertumpu ke arah wakil Finas yang juga wakil kerajaan. Majlis terasa patut diberi Dialog Puncak Perdana Kita tanya, Finas cuba Jawab. Entah mengapa, ramai penggiat filem seperti tidak puas hati dengan kerja yang dilakukan FINAS. Saya juga tak nampak penglibatan FINAS dalam mengantarabangsakan filem Malaysia. Yang saya ingat, saya pernah ke FINAS untuk menyaksikan rancangan Sensasi yang kemudiannya digam! Mungkin FINAS pelulah memikirkan hal ini. Kemudian anjurkan majlis diskusi ya..!!

p/s: muhsin..aku tak dapat lagakan antara Shumi dan Yasmin dengn U-Wei. U-Wei tak datang!


----------------------------------------------------

Dua

Lebaran kali ini,pasti tak sunyi. Ya seperti biasa, waktu inilah penerbit-penerbit filem mahu menayangkan filemnya. Dan pada lebaran ini 2 filem yang berjaya adalah Kami the Movie dan Senario Episod 1. Apa yang saya inigin bincangkan adalah berkaitan dengan filem Senario Episod 1. Ini filem komedi. Arahan Ahmad Idham. Ya,saya belum menontonnya. Tapi berdasarkan sinopsisnya, saya terkesan untuk menulis kod etika filem komedi Melayu. Filem komedi Melayu. Filem. Baca terang-terang.

Filem :
1- Dunia Baru The Movie
2-Baik Punya Cilok
3-Buli Balik
4-Senario
5-Kala Malam Bulan Mengambang
6-Senario Episod 1

Apa persamaan filem-filem ini? Kalian boleh juga menambah Telemovie Cili Padi. Bagaikan satu kod etika dalam perbuatan filem komedi Malaysia, iaitu CULIK-MENCULIK dan MUKA SAMA. Ya, ada diantaranya mempunyai garapan yang hebat. Namun isu menculik yang sering dijadikan plot dalam sesebuah filem bagaikan ianya adalah kod filem komedi. Apakah puncanya? Mari kita fikirkan.

Di Malaysia, terdapat banyak kes penculikan. Mungkin kerana sifat keprihatinan penulis skrip yang menjadikan isu ini sebagai satu plot. Tapi mengapa dalam bentuk komedi? Mengapa tidak seperti filem Gone Baby Gone ataupun Mystic River. Yang lebih serius?

Mungkin kerana kepayahan kita menerima hakikat bahawa penculikan itu sukar diatasi. Untuk melupakannya,kita ketawakan ia,supaya ianya tak diingati. Atau mungkin memang si penulis skrip tidak mampu befikir komedi yang berisi seperti filem animasi Bee Movie. Maka tak hairanlah,penculik diberi gelaran aneh seperti lelaki misai kucing.

Mmebuat lawak secara berseloroh mungkin senang bagi kita,rakyat Malaysia. Namun apabila hendak memframe kan ia ke dalam medium filem,ia adalah sesuatu yang sukar. Membuat orang menagis memang mudah namun membuat orang ketawa amat sukar. Bilakah pembikin filem komedi kita sampai ke tahap Woody Allen atau Roberto Benigni?

Buatlah lah lagi culik menculik dan muka sama. Kami tetap terhibur sebenarnya.

Blogger Templates by Blog Forum