Pengarah berfikir,aku memikir.

sekarang cuti.
tapi pada aku. cuti inilah masa aku berkerja. berbakti. berfikir.

baiklah. meri bicara filem.
filem "Kala Malam Bulan Mengambang"

ini bukan filem murah walaupun hitam putih. ini bukan filem picisan walaupun ia komedi. Ini filem dari seorang lelaki yang sanggup berkelana ke Jerman (kalau tak silap aku...) hanya untuk belajar filem.

Mamat Khalid

Seorang teman aku berkata
> ko dah tengok Duyung? Kelakar giler. best siot.

aku jawab
>err..belum....ko dah tengok "Kala malam Bulan Mengambang"??

teman
>mamat khalid? aku tak suka lah...tak best..

itulah bezanya cara orang kita berfikir. sepeti kata Hatta Azad Khan, khalayak menonton filem setaraf dengan pemikirannya.
tapi best sangatkah filem Mamat Khalid ni?

jawapan aku...adalah soalan..

kenapa perlu dia buat hitam putih?
kenapa perlu dia bikin skrip sebegitu?

susah nak jumpa filem yang buat aku berfikir di Malaysia ni.
pada aku ada 3 jenis pengarah.

1) mau untung besar
2) dapat peluang
3) jiwanya memang untuk filem. fiilem sebagai deduktif dan hasil seni


p/s: masih menunggu aduh saliha

25 balasbalik:

    saya tunggu cerita indon
    :)

     

    aku peminat setia mamat khalid.

    pe-e-nuh

     

    This comment has been removed by the author.

     

    nampaknya kau pendokong

    "auteur theory"

    rujuk nota apresiasi dan teori filem untuk kelangsungan.

     

    jika dilihat dari sudut realism ataupun formalism. bla bla bla.. bla bla bla.. bla bla...bla...bla.. tidak begitu muhsin?

     

    Kalau filem tempatan , aku suka buah tangan mamat khalid.

     

    "kata Hatta Azad Khan, khalayak menonton filem setaraf dengan pemikirannya"

    nampak sangat apa taraf pemikiran aku.. aku suka tengok bang bus

     

    A friend of mine is the assistant director of Aduh Saliha.

     

    emyl,
    ya...filem ayat-ayat cinta...

    ahlijiwa,
    yeker?
    bertul?
    suka lang buana?

    muhsin,
    kat malaysia..gamaknya kene camnie kot...
    nak cari filem neo-realisme mmg tak dak...

    melodiaku,
    termia kasih..hujah yang bernas..
    tapi..bla..bla..bla...?macamana bla..bla?

    haslinA,
    ya...bagaimana dgn yasmin ahmad?

    muhsin,
    skang aku suke citer hero?
    aku juga ada kuasa?
    hiyakkkk...

    neem,
    really?
    siapa ya?

     

    mamat khalid seorang pengarah yang dianggap tidak serius dan sering bergurau dalam karyanya. tapi, dalam senda gurauan yang di kerahkan selama ini penuh makna dan sindiran yang sarat dengan realiti masyarakat kita masa kini.

    sebagai student filem, kita bebas mentafsir dan bercakap soal pendapat masing2.

    bagi coffeeholic,
    maamat khalid tetap diangkat sebagai seorang pengarah di malaysia yang perlu kita jadikan contoh dan disegani.

    dia mcm muhsin-
    diam2 ubi berisi

    tak gitu?
    :-)

     

    kalau lambat sgt ayat2 cinta tuh
    sy mungkin cari cd nya di indon juli ini..

     

    muhsin.

    bangbus lain punya genre.

    ahhaa

     

    dah lama tak jenguk.. dua2 cd ori saya beli

     

    biasa lihat karya pengarah indonesia?

    kamu tahu apa genre yang hanget kini di sana?

    hororr..

    huuuu~~~~

    satu lokasi, satu jalan cerita, satu jenis rakaman(video) tapi berpuluh cerita.

    positif atau negatif kesimpulannya??

     

    terlalu bnyk pilihan yg entah berbaloi atau tidak.

     

    mamat khalit adalah seorang pengarah yang detail,berotak sinis.sehinggkan setiap pergerakan pelakonnya juga kadang kadang mempunyai maksud metafora yang tertentu.cuba anda kaji hehehehe

    cuba tengok zombie kampung pisang,banyak gila perlambangan dalam pergerakan dan dialognya.

     

    gua dah maraton blog lu ni...
    lu mmg seni...

     

    muhsin?
    dia lebih kepada erm...
    steven spielberg lah...

    emyl,
    saya dah ada cd tu...
    tapi cetak rompak..
    terpaksa...
    haha...

    melodi,
    bangbus genre aper? luchu?

    kawaii,
    waa...kamu kan org seni..

    john,
    horror tu memng wajib kat indon...
    tak sabar mau bikin filem horror yang menyayat hati

     

    panda,
    insya-allah..kalu pandai pilih..
    berbaloilah..

    butaseni,
    kerana filem itulah..aku tau siapa sebenarnya mamat khalid..

    zizou,
    hehe..terima kasih..

     

    filem indon banyak di malaysia sbb murah dan pulangan berbaloi.. sbb 2 banyak filem2 indon masuk ke malaysia..

    tak gitu tuan presiden??

     

    saya benci kamu kerana itu
    saya mau jugak laaaaaaaaaaaaa
    >:P
    **jeles**

     

    tuan preseden teruskan berfikir..
    karang jmpe ko buat skrip ntuk ak key..

     

    azizulhafiz- filem indon orang sering pertikaikan sebab murah dan apa jadah suma. tapi org kita tak nak mengaku yang filem indon benar lebih seni dari filem kita. sebab mungkin budaya reality yang mereka amalkan. lagipon, negara kita dah jadi macam negara U-NATION. pegi mana2 indon. jadi kalao kepanggung pun, org indon sendiri tambah dgn org kita tonton filem indon, sebab tu mudah masuk pawagam malaya. ada permintaan, adalah promo nya. tak gitu?

     

    aduh saleha pastinya membawa mesej yg teramat besar tp terselindung. dgr khabarnya tajuk asal ialah gagak kayangan.

     

    Tak sabar tunggu filem terbaru Nasir Jani - "Nik, jangan buat Sultan murka"

     

Blogger Templates by Blog Forum