untuk hari ibu

2 hari lepas,aku dapat sms dari adik

mer..nak bagi mama apa eh,hari ibu ni? aku cadangkan jubah..tapi tak cukup duitla

aku terkijut. Seumur hidupku,tak pernah aku bagi hadiah berbentuk material kepada ibuku. Memang sudah terdidik untuk tidak menghadiahi sebegitu. Atau mungkin juga kerana tak pernah ada duit lebih. Dan aku baru perasan, aku tak pernah buat puisi untuk ibuku. Bukan kerana apa, setiap kali aku membaca puisi dari mana media cetak, aku tak pernah puas dengan ungkapan yang digunakan untuk mendefinisikan kasih kepada ibu. Kadangkala klise hingga aku rasa tak perlu. Namun lirik yang dibuat Allayrham Loloq, untuk lagu Bonda memang mengesankan jiwa aku.

erm..tunggu aku balik minggu depan

aku jawab ringkas pada adikku. Dan tiba-tiba aku terilham membuat puisi untuk ibuku. Mungkin akan kuhadiahkan kepadanya.

Puisi Untuk Ibu

tika aku mula bertatih
mengenali dunia yang perih
jiwaku sering menjerit rintih
kau tunjukkan jalan kasih

jauh aku berkelana
mencari tujuan nyawa
kau sentiasa disana
membimbing dengan sebuah doa

ibu
biar kurempuh dunia ini sendiri
dan kau hanya perlu memerhati
telah lama kau rasa disakiti
kini biar aku pula memahami

ibu
ini bukan sekadar janji
seorang anak mencari diri
meskipun diri mampu berlari
syurgaku kausimpan hujung kaki

kau sering mengilhami
memupukku menjadi insani
sungguh kau bidadari
anugerah tertinggi kumiliki

ibu,
doakan kembaraku mencari diri


0252-30042008
p.perdana

p/s: bonda,akhirnya terbuka juga rahsia tangisan dan gurindam keramat kasih sayangmu.

42 balasbalik:

    "kasih ibu membawa ke syurga"



    selamat hari ibu buat ibu-ibu...

     

    :'(

     

    cofeeholic,
    kasih ibu takkan menyisih
    selamat untuk ibu kamu juga..

    iqbal,
    ha,,?! banyak buat dosa la tue...?

     

    baca puisi kau bikin mata berpeluh

     

    so sweetttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt


    mama..happy mothers day!!!!

     

    rasa nak aku lari memeluk mak kat umah... rindu.. tuan Presiden, kim salam kat mak k..

    -aku suka sajak ni suke sgt... aku nak copy leh?-

     

    betul.dalam banyak2 lagu yang aku dengar,dan tulisan2 yang aku teliti mengenai ibu, cuma lirik allahyarham rosli dan lagu m.nasir - BONDA paling menusuk.
    "bonda,akhirnya terbongkar jua rahsia tangisan dan gurindam,kerana keramat kasih sayangmu". entry kau buat aku nak menulis untuk ibu lah :D

     

    dugong,
    otak aku berpeluh memikirkan betapa aku belum mampu menandingi lirik allayarham loloq

    emyl,
    sweet?
    erm...
    terima kasih...
    saya tak sweet lar...
    tapi kacak

    azizul,
    patut ko balik malam ni...
    suka?
    baca lah...slalu

    faali,
    betullah..
    dengar sekali best..
    dengar kali kedua pening.
    dengar kali ketiga menusuk..
    dengar kali seterusnya....
    rasa macam dengar kali pertama

     

    x sweet
    tp kacak??

    whahahaha

    x bleh blah

     

    Mak...!!!

    Mak mana..??

    Nak Mak.....

     

    ala..
    dose mmg la ade..
    x kn la ko x buat kot??
    forgive me mum..
    tp mak ak syg ak...
    yey XD

     

    muxammil, aku dh de gf la..
    ehe.=p
    srh la laralady cari laki yg btol2 chentakan beliau..

     

    The best moment of a woman is to carry her child for nine months and deliver the baby safely with love.

    Mak, I Love You damn muchhhh!!

     

    En.Pendy,
    Aku tak kata aku ape-ape pon,
    yang ko perasan tu pahal?
    Uhukk~

     

    hurm.....

    aku pernah tulis puisi utk mak aku...

    waktu aku form 4....

    aku wat slideshow power point... dulu x pandai moviemaker...

    hehehheeh....

    tp puisi kau, fuh!!!!

     

    oh ibu...
    kau disiram bayu bayu pagi...

     

    oqeh..
    smpai cni jek komen untuk entri ibu nih sbb..

    nnt entri ni bnjer ngn air mata lak..

    hehe...

    gowd muzZamer.

     

    rindunya kat mak....
    hu hu.....

     

    emy,
    ya...saya akan membuat kamu rasa saya tak boleh blah dari hidup kamu,sebab saya kacak dan bergaya kan?

    bahasajiwa,
    mak ada kat rumah.
    dia ucap
    hepi besday...

    iqbal,
    aku sayang mak aku
    jugak....

    pendy,
    owh..takpe...
    kita doakan untuk dia ea...

    miss lara,
    yeke?
    kau nak mengandung?
    nak aku tolong?

    miss lara,
    er...
    garangnyew...

    ratna,
    inilah kali pertama aku buat puisi
    untuk ibu..
    ok tak?

    am,
    cuba dengar lagu tu time bangun tido
    pastu masa tu mak kita takder kat rumah..
    erm....
    err...

    w.norhaslina,
    rindunya dekat mama.....

     

    sib baik datang sini kalau tak, dah tak ingat dah hari ibu tu..

    memandangkan saya tak pandai nak bermadah puisi... kenalah beli something kat mak before balik penang ni huhuhu

     
    On May 1, 2008 at 3:08 PM teh muti said...

    tak berbagi dalam materi tapi berbagi dalam doa..

     

    kamu kacak bergaya?
    arrr???
    hahahaha

     

    good, selamat hari ibu to your mum. and my mum.

    :P

    er, anyway, thanks for singgah at my blog. yep that's a poem. not a lyric. walaupun ntah apa2 n tah sape2 punye nama aku pakai.

    heh.

    thanks again.

     

    kawaii,
    itulah kelebihan blogging,
    kita saling mengingati...

    teh muti,
    doa itu pasti...
    apakata sekali-sekala bagi sesuatu yg nampak..
    beriloah material yang mampu memberikan nostalgia..

    emyl,
    kamu tanya saya?
    erm...
    camner nak jawab....
    takyah jawabla ea..
    kamu kan dah tau...

    a-muse-ing,
    selamat pada kamu jua..

    sama-sama..
    inilah teratak saya..

     

    john melawi,

    memang bicara soal ibu tak dapat lari dari airmaya.

    entah..mungkin budaya kita.

    aku cuba untuk pabila kita bicarakan soal ibu,
    kita akan membara.bersemanagat,

    kerana setiap apa yang kita lakukan,
    ibu kita pasti menyokong,
    biarpun tak ditunjukkan.

     

    puisi penghargaan untuk semua ibu...

    ibu...
    ibu...
    ibu...

    selamat hari ibu, ibu...

     

    bro. klu x keberatan.. aku nak copy anda paste puisi ko.. kasi taruk dalam blog aku..

     

    alaaa
    jawab laaaaa
    tatau laaaa
    alaaaaaaaa
    jawab ek

    hahaha
    :P

     

    jup.cari tisu jup.

     

    ahmad s.m yusof,

    sama-sama kita berdoa
    untuk ibu-ibu kita semua
    walau dimana mereka berada.

    mr.am,
    boleh..dengan kredit namaku sebagai penulis ya?

    emyl,
    terpaksa jawab..

    saya memang pun kacak
    bergaya
    dan disukai ramai

    pandagumuk,
    dah jumpa belum?

     
    On May 3, 2008 at 11:25 PM Anonymous said...

    uwaaaaa....
    menusuk kalbu puisi ko..
    trus aku ingt kat mak aku..
    ermm...
    gud poem..
    selamat ari ibu...

     

    Semoga makbul. Amin.

    Dah. Gi basuh stokin sendiri.

     

    aku bagi mak aku, lagu tema iklan fernleaf je.

    hehe!

    sentimental dude!

     

    yang ni pun aku taktau nak ngarot apa. ramai dah ngarot . ahaha

     

    wah..best2..ti nak bg kat my mumlaa..puisi ni..bolehkan..??hehehe..:)

     

    anynomous,
    kem salam kat mak ea...

    panchilo,
    jap gi..nak berus gigi dulu...

    otak,
    nyanyi dengan penuh perasaan sambil hidangkan susu tu skali.

    tgk..apa jadi..

    melodi aku,
    takpe. kau memang tgh mengarut pun ni.

    waniz,
    boleh..
    letak nama amerzaman tau..
    ni harta intelek.

     

    slamat ari ibu utk sumer wanita yg bergelar ibu dan bkl bergelar ibu..

    to my mama,
    I love u ma..

     
    On May 8, 2008 at 4:23 PM Anonymous said...

    amer zaman...

    walau lambat, sy tetap nk comment sbb sy suka sgt sajak ni..
    menyentuh hati dan perasaan..
    pling saya suka ayat ni...
    "meskipun diri mampu berlari
    syurgaku kausimpan hujung kaki"
    betul, sgt betul..
    wahai smua yg bgelar anak..
    mcm mane hebat pun kau di dunia ini..syurga kau masih lagi di bawah telapak kaki ibu mu...
    jadi, jadi lah anak yang berguna, kenang lah jasa org tua mu..
    kau tak kan rugi apa-apa..

    anyway..best sgt..
    good luct 4 u..

    nicegirlz

     

    xpandai aku wat puisi...
    erm,
    btuah mak ko~

     

    bella,
    manjenya....

    i love u too..
    eh..my mama too...

    nicegirlz,
    terimakasih...
    bila nak start berblogging?

    renhalus,
    haha..sikit2 jer..
    yeker?

     
    On May 9, 2008 at 1:03 PM Anonymous said...

    amer zaman

    ntah la...
    tp sy mgkin akn cube..
    insyaAllah....

    nicegirlz

     

    Hey there..
    I'm selling this lovely cupcakes for RM2.50 a piece, it's home-baked, if you're intrested and planning a small farewell gathering for a friend at your office, a birthday party or even a wedding, I do take big orders and if you want more information, u can call me at my number 012-2987347.
    Check out my blog at..
    http://ezrazlin.blogspot.com/2008/05/cupcakes-theme-happy.html
    tQ for your support..

    Give me your thoughts on the sadness that happens around us at..
    http://ezrazlin.blogspot.com/2008/05/what-did-they-do-wrong.html

    MU WON! Great right..
    give me your comments at
    http://ezrazlin.blogspot.com/2008/05/kings-of-europe.html
    tQ so much!

     

Blogger Templates by Blog Forum