Ketakjujuran

aku sering membayangkan, kehidupan di dunia ini resepinya adalah ketakjujuran.
bukanlah resepi baru untuk dimakan, tapi ianya dilihat dalam konteks keperluan.

ketakjujuran=keperluan..??

pekerja buruh
tak payahlah kau rajin sangat buat kerja. tengok macam aku, rileks je. cukup bulan dapat gaji juga. sama macam kau juga. tapi kena pandai lar.

pekerja kolar biru
aku tak perlu penat-penat macam korang semua. Tapi gaji aku tetap sama macam kau semua. macam mana?. haa! kena pandai ayat bos lah.

pekerja kolar biru,kot tempah kedai
rumah yang aku buat ni,kalau kau nak tahu....tak guna duit aku pun. Ini semua syarikat support. Ha..!! Takut?? Hahaha..pandai makan,pandai simpan lah..

ini baru sahaja ketakjujuran dalam ruang lingkup pekerjaan. bagaimana pula ketakjujuran sebagai insan?

11 balasbalik:

    biaq susah, asal jujur...

    Allah nampak semua tu...

     

    sampai ke mana ketidakjujuran itu?

    sekali menipu, kita akan menipu sejuta kali menutup penipuan yang pertama tadi.

    kalau jujur, hati tenang sentiasa.

     

    itulah namanya kehidupan teman :-)

     

    kawaii,
    mereka tak tak tahu yang Allah nampak.
    Camner dengan keputusan plu? setuju?

    el-maaniq,
    betul tu. menipu macam ketagihan.
    Nama kamu panas dalam forum ksmn ya?

    cofeeholic,
    anda terima kehidupan seperti itu?
    bagaimana mahu elakkan ya?
    buat 1 filem tentang ini..?

     

    This comment has been removed because it linked to malicious content. Learn more.

     

    But what if an unpretty lady asks u, am i beautiful? Or in other words,neem cantik tak? Perlu kejujuran?

     

    neem,
    kamu cantik. hanya yang kenal kamu sahaja mampu menilai.

    cantik itu subjektif bukan?

    steve irwin cakap..
    crocodile is the most beautiful things that i ever seen..

     

    ketakjujuran berlaku dlm byk konteks...
    dlm bisnes...
    dalam belajar...
    dalam persahabatan...
    dalam ibadah skalipun...
    kita manusia... tak sempurna...
    tp jgnla diamalkan... kalau dah jadi amalan n kebiasaan, ckp benar pun org dah x percaya lagi...
    susah sendiri...

     

    bro,
    forum yg mana yg panas tu? banyak sgt forum... yang mana satu yek? leh kasi link tak?

     
    On March 19, 2008 at 5:48 PM john melawi said...

    tiba-tiba melawi rasa nk mengamuk kalau cerita pasal ketakjujurantot ni.

    siapa berani cakap yang manusia sekarang ni semua jujur?!

    nak selamatkan orang pun kena jadi penipu.

    nak selamatkan diri lagi la.

    ketakjujuran memang kehidupan.
    - ini hakikat!

    kalau nak hidup jujur tunggu dpt hdop dlm syurga neraka!!

     

    tapi Tuhan nampak..

     

Blogger Templates by Blog Forum