Kuasa Mimpi Sang Pemimpi : Ulasan Filem

"Tanpa mimpi, orang macam kita akan mati, Ikal" -Arai.


Bagi aku, dalam tetralogi Laskar Pelangi, karya penulis muda, Andrea Hirata, Sang Pelangi lah yang paling romantik dan melankolik,sekurang-kurangnya bagi aku.Adalah satu cabaran bagi Riri Reza bukan sahaja untuk mengekalkan momentumnya dalam Laskar Pelangi, malah perlu bertindak lebih lagi untuk memastikan Sang Pemimpi lebih daripada itu.

Dan, sebagai pengarah, Riri sekali lagi berjaya memukau, menginspirasikan, menggetarkan jiwa penonton.

Filem ini dimulai degan watak Ikal (lakonan Lukman Sardi ) sedang bekerja di Pejabat Pos. Bekerja menjadi sesuatu yang paling dibencinya (pegawai pos) adalah sesuatu yang menyebalkan. Ketika pulang dari tempat kerja, Ikal terlihat sekumpulan remaja berlari, dan di situlah bermula imbas kembali Ikal terhadap zaman persekolahannya (sekolah menengah)

Bagi peminat Laskar Pelangi, mungkin kalian cintakan watak Lintang yang genius, ataupun Mahar yang kreatif. Di sini aku nyatakan, kalian akan kecewa. Namun, Andrea (sebagai penulis) telah memberikan watak Arai-sepupu jauh Ikal, yang kemudian duduk dengan Ikal setelah kematian seluruh keluarga. Jika Lintang adalah punca Ikal bersungguh di sekolah rendah, kini Arai,yang dikatakan Ikal sebagai Seniman Kehidupan- beliau boleh menyulam sisi hidup yang sulit menjadi indah) merupakan punca Ikal cekal menjalani hidup untuk mengejar mimpi.

Maka, zaman persekolahan mereka dilalui bersama dengan seorang lagi rakannya yang gagap serta obses dengan kuda. Di sini sekali lagi, Ikal dikurniakan seorang guru yang mencabarnya mengejar mimpi, menjelajah Indonesia,Afrika serta Eropah. Watak itu adalah Pak Balia, yang akan selalu meminta pelajarnya melaungkan kata-kata (quotation) orang-orang yang berjaya. Macam Shah Rukh Khan dalam Mohabbatein, tapi yang tu sedikit lagha.

Filem ini adalah satu penghargaan kepada bapa-bapa di seluruh dunia. Walaupun Riri tak memaparkan banyak tentang bapa Ikal, namun kita dapat lihat betapa risaunya bapanya terhadap Ikal dan betapa besarnya pengorbanan bapanya. Di sinilah kebijakan Riri dalam mengawal benda-benda yang ringkas menjadi dinamis.

Pada mulanya aku cuba untuk meletakkan prarasa yang lebih rendah terhadap filem ni (kerana aku tak mahu kecewa), lebih-lebih lagi dengan pemilihan pelakonnya, termasuk Ariel Peterpan. Tapi, filem ni mampu membuatkan aku terharu sama banyak dengan aku terharu dengan novelnya. Riri nampaknya berjaya mengawal filem ini, walaupun tak sepenuhnya - bahagian tengah sedikit mendatar.


Filem ini, bagi aku telah membuatkan filem kita ketinggalan, bukan sahaja dari segi naratif, malahan oleh semua aspek kreatif (tak perlu aku huraikan dari segi kerja kamera dan kerja seninya, cukuplah aku nyatakan bahawa bahgian teknikal telah diletakkan di tempatnya) Aku terpaksa nyatakan ini kerana, ketika kita mula sibuk memfilemkan novel seperti Lagenda Budak Setan, Karipap Karipap Cinta dan ombak Rindu(?), filem ini sudah meninggalkan kita dari segi ceritanya (malahan aku terdengar Garin Nugroho akan usahakan Tetralogi Pulau Buru oleh Pramoedya Ananta Toer) Dan ini membawa kepada pertanyaan mengapa Sharad Sharan tak setia seperti Riri dengan mengekalkan latarbelakang ceritanya. (tahun 80-an, mungkin lebih mudah)

Antara yang menjadi semacam satu standatangan Riri adalah lagu untuk filem. Seperti Gie dan Laskar pelangi, Riri masih memilih pemuzik tempatan dengan lagu terbaik. Untuk filem ini, aku tertarik dengan lagu Melayu Asli iaitu Rentak 106 serta Fatwa Pujangga (yang pernah dipopularkan Aisyah. Atau, kalau rajin, cari lagu Cinta Gila nyanyian Ungu-kau boleh jumpa rentak Melayu.

Babak yang paling menarik bagi aku adalah menarik adalah semasa semua pelajar di kelas Pak Balia mengucapkan kata mutiara pilihan masing masing, yang diadun dengan babak Arai dan Ikal berlari. Inspiratif!

Ada yang menyatakan bahawa Riri harus berhenti menghasilkan filem adaptasi dan teruskan filem epik seperi Gie, kerana filem ini kelihatan kurang taringnya. Namun, bagi aku , paling tidak pun Riri harus hasilkan satu lagi sambungannya, Edensor (Maryamah Karpov semakin absurd).

p/s : ulasan ini sangat emosi sebenarnya, lebih-lebih lagi bila lihat kecekalan Arai memenangi Zakiah Nurmala yang rupawan. Dah lah lama tak menulis.

5 balasbalik:

    On August 17, 2010 at 6:06 PM Bebbra said...

    Hey Amer Zaman, this review is so emotional.. Yes! I now adore your writing. Am sure too, your passionate work in writing will begin to yield result. Keep writing ya!

     

    memang ketika saya menulis, dalam keadaan emosional apatah lagi bertemankan lagu runut filem ini.

    dan saya masih tak boleh berhenti tergetar menonton filem ini lagi dan lagi dan lagi.

    terimakasih.

     

    hai amer. kalau aku disuruh pilih di antara sang pemimpi versi andrea hirata atau sang pemimpi versi riri riza, aku akan pilih versi andrea hirata. sebabnya, aku lebih rasa menonton filem semasa membaca karya versi andrea hirata drp menonton karya versi riri riza. btw, riri riza dlm laskar pelangi dan Gie bagus. review ini juga bagus! :)

     

    N,
    aku memang setuju bahawa menonton andrea lebih luas dunianya, berbanding menonton riri, kerana hal menonton andrea, watak dan dunianya kita cipta sendiri, manakala kalau versi filem, kita dipersembahkan dengan watak ciptaan riri.

    namun imaginasi riri tak kurang hebat juga bukan, lebih-lebih lagi pabila dia menukar saat Arai menyatakan cinta pada Zakiah Nurmala.

    Terima Kasih.

     

    sedih tgk cerita nih tp nyata kanak2 itu bahagia wp dalam serba kekurangan..

     

Blogger Templates by Blog Forum