Dunia ini komedi, Hidup ini Tragedi.

Ada sebuah cerita. Cerita ni berlaku pada tahun 1945 di sebuah pekan yang sibuk. Pekan yang bernama Pekan Peduli. Di satu jalan,di tengah bangunan antara Bank Kapital dengan Pejabat Elektrik Sentrik, terdapat sebuah Klinik Psikiatri. Diberi nama Klinik Psikitiari Najib Bijan.

Di petang yang hening, angin bertiup sempoi, terdapat seorang lelaki awal 40-an memasuki klinik tersebut. Lelaki tersebut kelihatan kusut, tinggi dan kurus. Lalu bertemulah dengan Najib Bijan (m.a,b.a Hons, Ph.D)

Lelaki : Doktor, saya ada masalah (separuh menagis)

Najib Bijan : Herm...apa masalah kamu? (dengan nada doktor)

Lelaki : Saya rasa hidup saya tak bermakna.

Najib Bijan : Herm... boleh terangkan?

Lelaki : Saya cuba sayangkan kerja saya. Saya komited. Tapi setiap kali saya balik kerja, saya akan rasa sedih. Tak gembira.

Najib Bijan : Herm... ini bererti awak tak sukakan kerja awak bukan?

Lelaki : Bukan doktor. Saya sayangkan kerja saya. Cuma setiap kali, pulang ke rumah, saya akan rasa pathetic.

Najib Bijan : Herm... kamu perlukan hiburan.

Lelaki : Hiburan? (Memandang muka Najib dengan mata berkaca) Hiburan macam mana?

Najib Bijan: Herm... macam ni. Di pekan sebelah, Pekan Riang ada seorang yang pasti mampu akan hiburkan kamu?

Lelaki : Siapa dia?

Najib Bijan : Herm... nama dia Awang Merah. Dia adalah penglipurlara yang tersohor. Dia mampu membuatkan seorang kanak yang berpisah susu dengan ibunya ketawa.

Lelaki itu cuma diam.

Najib Bijan : Herm..bukan setakat tu, melalui jenakanya, dua parti yang bergaduh telah bersatu. Pasangan yang bercerai, kembali merujuk. Kanak-kanak menyukainya. Yang tua menyayanginya. Cuba kamu pergi bertemunya.

Lelaki : Tak boleh. Saya tak boleh berjumpanya.

Najib Bijan : Kenapa?

Lelaki : Sebab sayalah Awang Merah.


p/s:Takziah untuk arwah Din Beramboi. Jenakanya tinggi di langit.

0 balasbalik:

Blogger Templates by Blog Forum