untuk hari ibu

2 hari lepas,aku dapat sms dari adik

mer..nak bagi mama apa eh,hari ibu ni? aku cadangkan jubah..tapi tak cukup duitla

aku terkijut. Seumur hidupku,tak pernah aku bagi hadiah berbentuk material kepada ibuku. Memang sudah terdidik untuk tidak menghadiahi sebegitu. Atau mungkin juga kerana tak pernah ada duit lebih. Dan aku baru perasan, aku tak pernah buat puisi untuk ibuku. Bukan kerana apa, setiap kali aku membaca puisi dari mana media cetak, aku tak pernah puas dengan ungkapan yang digunakan untuk mendefinisikan kasih kepada ibu. Kadangkala klise hingga aku rasa tak perlu. Namun lirik yang dibuat Allayrham Loloq, untuk lagu Bonda memang mengesankan jiwa aku.

erm..tunggu aku balik minggu depan

aku jawab ringkas pada adikku. Dan tiba-tiba aku terilham membuat puisi untuk ibuku. Mungkin akan kuhadiahkan kepadanya.

Puisi Untuk Ibu

tika aku mula bertatih
mengenali dunia yang perih
jiwaku sering menjerit rintih
kau tunjukkan jalan kasih

jauh aku berkelana
mencari tujuan nyawa
kau sentiasa disana
membimbing dengan sebuah doa

ibu
biar kurempuh dunia ini sendiri
dan kau hanya perlu memerhati
telah lama kau rasa disakiti
kini biar aku pula memahami

ibu
ini bukan sekadar janji
seorang anak mencari diri
meskipun diri mampu berlari
syurgaku kausimpan hujung kaki

kau sering mengilhami
memupukku menjadi insani
sungguh kau bidadari
anugerah tertinggi kumiliki

ibu,
doakan kembaraku mencari diri


0252-30042008
p.perdana

p/s: bonda,akhirnya terbuka juga rahsia tangisan dan gurindam keramat kasih sayangmu.

Selepas 5 Bulan

entri ini bersifat individualistik,romantik atau boleh disebut cerpen atau apa jua sahaja yang melibatkan perasaan insan disebalik seorang amerzaman

ada teman yang meminta aku berbicara tentang diriku. baiklah aku mulakan. tahun ini,walaupun baru menginjak ke bulan Mei..aku merasakan sungguh terisi. Aku mulakan tahun ini dengan majlis baca puisi di rumah pena. Aku mendapat khabar yang mana kegembiraan,kehampaan,kekecewaan,kemarahan dan keterujaan dikisar bersama apabila mengetahui skrip aku diterima.

Aku mengetahui blog adalah satu wadah baru untuk menyampaikan wacana dengan bebas, selepas membaca jiwa kacau. Ketika itu,aku berjumpa Saharil dan aku mengetahui kewujudan penulis bawah tanah, underground writer. Kecintaan aku terhadap seni bertambah apabila aku dihidang dengan beberapa rakaman peristiwa yang begitu mengesan di dalam jiwa.

Pencarian aku selama beberapa tahun untuk memahami semiotik di dalam lagu Tanya Sama Itu Hud-Hud oleh M.Nasir juga berakhir. Dan aku tiba-tiba berasa,sekarang aku hidup di ruang lingkup di mana teman-temanku akan menjadi seseorang yang mahsyur satu hari nanti. Hal ini takdir akkan tentukan.

Aku berasa banyak hal dapat kulakukan tanpa kesulitan. Dianugerahi beberapa insan yang terlalu banyak membantu. Insan-insan itu adalah kau yang membaca tulisan aku ini. Terima kasih.

Saat ini juga aku merasakan betapa pentingnya keluarga dalam putaran kehidupan. Teman-teman datang dan pergi. Yang bertahan akan kekal. Manusia berubah dan akan sentiasa berubah. Hal ini sama dengan perasaan.

Pernah aku ditegur kerana ambitious. Ironinya, aku ambitious untuk orang yang mengur aku itu. 5 bulan ini banyak mengajar aku tentang kehidupan. Impian aku untuk menjadi penternak kambing juga membara sepertimana aku ingin membuka warung. Impian aku mungkin kelihatan kecil. Kerana pada aku,impian adalah untuk dikecapi dan realitilah yang aku kejar.

Kerana realitinya,dalam 5 bulan ini aku menjadi penulis blog yang agak tegar.


p/s: aku kelihatannya masih lagi mengejar bayang-bayang.

popluar

hari-hari yang bosan. buka t.v, tengok buletin utama mahupun baca akhbar.

babi jadi makhluk paling popular
menteri bertambah popular
badminton kembali popular
selangor juga popular

sebab apa ya?
buka saja t.v
beli saja suratkhabar

hidup adalah putaran

aku ingat semasa kecil. aku selalu mengikuti ayahku ke kelas agama. kelasa agama ini unik. dianjurkan di mussola yang didirikan di sebelah rumah pakcikku. pernah satu ketika, ayahku ditangkap polis kerana menyertai kelas di situ.

"kelas agama hanya di surau dan perlu disahkan kerjaan"

teman-teman ayahku,bukanlah orang-orang biasa. mereka belajar kerana Allah. Mencari jalan yang sebenar.

pernah satu ketika, kes Jemaah Islamiyah diwawancara di televisyen. Itu teman-teman ayahku. Cuma ayahku tak seagresif mereka.

HIDUP ADALAH PUTARAN


saat aku memperkenalkan A.Ghaffar Ibrahim sebagai pensyarahku. Ibuku sudah lama mengenalinya. Aku aneh.

Setelah sekian kalinya aku menujukkan minat dalam bidang sastera, ibuku memberitahuku. yang aku adalah penerus minatnya.

Sama situasinya ketika aku berbincang dengan ayahku soal wahabi,syiah dan peristiwa di karbala (selepas membaca blog Faisal Tehrani)

aku kini sudah memilih jalan aku sendiri. jalan yang kupilih, tak lari jauh dengan jalan yang ayahku tempuh. Cuma padangnya mungkin lain.

Entri kali ini mudah. Apa yang kita lalui sekarang, kebanyakannya adalah jalan yang ibubapa kita tempuhi. Tapi mungkin ianya lahir dalam bentuk yang berbeza. Tapi isinya mungkin sama.

sahabat bagaimana?

tag

*SILA BACA ENTRI tujuan sebuah kehidupan DAHULU*

maaf. jika aku terlewat membalas tag kalian.

jadi ini tagnya?

5 bende yg gua akan buat kalau time gua tgh heartbroken.



baik.aku jawab sepadat yang mungkin. secara jujurnya.

1)menangis. fergie cakap 'big girls dont cry'. dia tak pernah cakap 'good boys dont cry'
2)dengar muzik. biasanya lagu melayu dari m.nasir jadi pilihan. membuat aku lebih berfikir.
3)tonton filem. kerana buat seketika aku mampu menjadi sperti apa yang aku tonton.
4)mencari teman. memang fitrah semua orang bukan?
5)menulis.ya menulis....mungkin selepas ini melukis.



aku menjawab bukan. jadi peraturannya,aku perlu pass kepada..

1)melodi aku
2)stormdancer
3)pendy
4)kish
5)neem
6)kawaii desu
7)ratna
8)ahli jiwa

tujuan sebuah kehidupan

kehidupan yang kita lalui berdasarkan pilihan yang kita inginkan..SEBENARNYA. Ada antara kita yang memilih kehidupan sebegini..

-belajar bertahun-tahun
-kerja dengan senang di pejabat
-setiap bulan dapat gaji
-sehingga pencen

namun kehidupan lebih daripada itu jika kita mahukan lebih daripada itu.
kita boleh sahaja memilih untuk menjadi orang-orang penting jika kita merasakan tujuan hidup kita adalah penting. Kaji sahaja,berapa ramai pemimipin,hartawan, tokoh-tokoh pemikir,penulis,artis-artis memilih jalan hidupnya untuk menjadi apa yang mereka ingin sekarang.

Nelson Mendela, contoh paling umum. Memilih untuk menjadi pemimpin walaupun telah dikecewakan oleh-undang-undang beberapa kali.

Perhatikan lalng yang bergoyang. Dan fikirkanlah tujuan kita dihidupkan di dunia ini. melalui pemikiran yang ruwet, kita akan menjadi golongan yang kompleks.


perhatikan bait lagu insan dan mahnikam oleh M.Nasir.

Pak tua menangis sendiri
Mengenangkan nasib diri
Walaupun puas mencari
Namun belum ketemui
Cik Buyung riang selalu
Damai dan senang hati
Walaupun tak berusaha
Dia ketemui


p/s: aku bukannya si buyung yang biasa-biasa.

Mel Gibson dan phoenixnya

Menonton filem Apocalypto karya Mel Gibson membuat aku terfikir akan sesuatu. Filem ini sangat meresahkan jiwa. Seawal dari babak pertama membuat aku memikirkan sesuatu.
Orang yang menonton filem dan akan suka dengan filem itu bilamana filem itu mempunyai pemikiran yang sama ataupun lebih daripada penonton tersebut. Setelah aku tau tentang hal ini (daripada kertas kerja Hatta Azad Khan pada Seminar Ke Arah Sejuta Penonton) aku tak lagi memperkecilkan khalayak penonton yang memilih filem-filem yang membuatkan aku mual. Sudah itu pemikiran mereka.



Kembali kepada apa yang Mel Gibson cuba hidangkan kepada penontonnya. Sebenarnya hal ini sangat rumit dan memerlukan pemikiran yang ruwet. Beliau boleh saja membuat filem murahan. Kisah cinta tiga segi ataupun kisah politik semasa. Tetapi beliau memilih untuh menjadikan puak Maya sebagai subjek. Tentang isi yang tersurat, mungkin perlu tonton sendiri dan hayati sendiri pemikiran yang disampaikan.

Apa yang aku dapati tentang Apocalypto adalah kemanusiaan itu sendiri.
Antara dialog yang membekas adalah

"manusia itu akan terus resah. kerana manusia tak pernah puas."
"mari mulakan permulaan yang baru"


tiba-tiba aku teringat tentang burung phoenix. Mitos yang khabarnya dari China ini sebenarnya mula mendiami Tanah Arab. Ini mitos sahaja. Semangatnya kita ambil.
Menurut Cees Hamelink, budaya yang lemah akan pupus dijajahi budaya yang lebih kuat dan asertif. Begitulah Mel Gibson menggambarkan rasanya tentang dunia. Beliau mencari di mana semangat pembangkitan di sebalik keruntuhan.



Inilah yang sebenarnya terjadi dalam budaya kita. Mungkin tak setebal dan sekejam Apocalypto, tapi ianya menghakis sikit demi sedikit.
Mungkinkah kita akan bangkit setelah menjadi abu?

p/s: Layan lagu Bagaikan Phoenix Bangkit dari Abu- M.Nasir

apa yang perlu?

aku disini bukan menanti sehelai sijil yang dicetak dengan dakwat-dakwat kekal direka manusia dan ditandatangani oleh manusia yang satu lagi. Sijil hanya sehelai kertas bisa yang tak membantu aku dalam berhujah. Aku di sini adalah mencari diri,menggali diri. Aku ingin mencari aku. Kerana aku tau di dalam aku ada dia. Dan masa akan menentukan pertemuan itu.
Jika aku berjaya satu hari nanti, sebabnya bukannya aku belajar. Aku berjaya kerana dia yang menentukan aku untuk berjaya. Belajar adalah satu cara untuk memenuhi balang harapan,impian dan kehendak. Belajar adalah satu keputusan yang ditentukan sama ada kita mahu atau tidak. Namun kejayaan itu berunsur ghaib. Ia tak muncul selagi ia dikehendaki muncul. Aku...kita hanya mampu berusaha dan meminta terus-terusan.

Di musim-musim sebegini, di antara kita akan sering mengucapkan kalimah kejayaan dan kegagalan, secara langsung ataupun tidak. Jika fikiran berasa kegagalan telah sebati dengan sel di dalam tubuh dan membuatkan daya tahan menjadi lemah,dengarkanlah lagu 'anugerah dari kegagalan' oleh Dato' Shake. Atau mungkin kau harus baca buku Berani Gagal dari Billi Lim.

Kadangkala kegentaran kita tak berasas. Kita mennghadapi sesetengah benda dengan begitu serius dan seluruh daya fokus tertumpu pada perkara itu. Dan ini membuatkan kita terlupa tentang pergerakan dan perubahan perkara yang lebih besar dari itu. Dalam dewan, kita diuji tentang apa yang telah kita belajar selama beberapa tempoh tertentu. Dalam kehidupan pula, kita diuji tentang semua benda pada setiap masa-T.Aias Taib

Entri Ke-50

ini adalah entri ke-50

aku mahu menjadi penulis. tapi aku kurang menulis. katakan saja aku ini pemalas. ya. sejak akhir-akhir ini aku sangat kurang menulis. aku sangat cemburu melihat seseorang boleh menulis dengan begitu banyak. A.Samad Said misalnya, mampu menghasilkan sebanyak 68 puisi hanya ketika beliau berada di Korea.

Mungkin aku boleh dikatakan sebagai penulis ruwet. Aku sangat memilih dalam menghasilkan sesuatu. Aku pernah 'dipaksa' dan memaksa diri menghasilkan sebuah skrip drama tv hanya dalam ruang lingkup 3 hari. Hasilnya?? Walaupun ia skrip pertama yang pernah kutulis dan ianya diterima RTM (aku terpaksa memberitahu) aku sangat hampa. Ingin kuberhenti menulis skrip. Langsung. Sahabat menghalang.

Aku telah dicabar oleh ruang. Aku dicabar oleh suasana. Aku dicabar oleh harapan. Adakah kau mencabar aku? Melalui entri-entri aku sebelum ini, adakah aku mampu?

taridra 2 dasawarsa

taridra 2 dasawarsa

teriakan pertama takkan dilupakan si ibu
tangisan akan dikongsi dengan si bapa
kelahiran yang dinanti-nanti
kerana yang dunia terdesak juga menanti

ini tarian aku
ditemani irama balada
dari ibu-ayah-adik
dari saudara akrab
yang sentiasa mengharap
agar mereka berjaya memanusiakan seorang manusia

bersama dendangan ini
aku menari bersama sahabat
yang lama berganti baru
yang penat berganti semangat
yang lemah berganti kental

terkadang aku menari sumbang
jauh dari irama balada
terkadang aku menari songsang
tak ikut irama balada
mahu tukar selera kerana sahabat

irama seperti memahami aku
lagunya ditukar mengikut rentakku
aku mula berdrama
dalam dunia yang paling halus
dan kotor
(dunia seni)

setelah 2 dekad
aku menari dan berdrama
membentuk satu taridra 2 dasawarsa
dan aku akan terus sahaja menari
dengan rentak yang ditentukan-Nya

apakah skrip aku seterusnya?
apakah tarian aku selepas ini?

1942-05042008
p.perdana

Kisah April

kisah 1
april kali ini bermula dengan kelam kabut. aku rasa seperti mahu membeli masa. bermula dengan kerja promosi untuk source of emotion.
hari pameran, terlalu banyak untuk kuceritakan. ada duka. ada suka. ada derita. ada hampa. tapi hari-hari yang mencabar ini (bermula 2april-4 april) ditempuhi dengan semangat baru.
semangat yang digelar
persahabatan
kesatuan
kerjasama
toleransi
hal ini tak dapat dipelajari di mana-mana universiti sekalipun.terima kasih teman-teman. pameran ini lancar kerana kita.
(geng jiwarasa telah menulis tentang ini. boleh baca dari blog mereka jua)

p/s: sesetengah yang mengkritik sebenarnya hanya untuk menujukkan dia pandai. bukan membuktikan dia tahu.

kisah 2
hampa dengan kesantaian.
tujuan aku untuk menimba pengalaman dan rasa katakjuban.
namun layar tanchap,sebuah art event di shah alam ini terlalu tanchap.

aku terhibur dengan pensyarahku sendiri yang membuat persembahan,
penyair AGI




dan juga teman-teman yang menggelarkan diri serambi. aku peminat nombor satu mereka.aku harap mereka mengekallkan irama mereka.




p/s: malam genta puisi pena masih lagi tebal dalam jiwa.

kisah 3
aku rasa sangat terharu. sejak aku mampu mengenali dunia, ini kali pertama dalam hidup aku menerima semangat hari lahir. tentu sahaja terima kasih ini khusus untuk ratna. seorang sahabat yang dianugerahi.







p/s: aku sangat bertuah di bumi ini. terima kasih sahabat.

Pameran Foto


poster direka oleh amscreamo

Sebagai menuntaskan tuntutan subjek, aku dikehendaki mempamerkan foto yang paling beremosi untuk tuntutan umum. Bukan aku sahaja,semua geng jiwarasa jua akan berada di sana. Jika ada kelapangan, bolehlah kita berjumpa di sana. Ada diskusi.
Kedatangan sahabat semua, amat dialu-alukan.

p/s: tegur aku jika kamu kenal aku.

Blogger Templates by Blog Forum