cinta gila

tiada detik yang tak kutempuhi
tanpa mengingati kamu
tiada jejak yang kutinggalkan
tanpa memikirkanmu

gila uda milik dara
gila majnun milik laila
gila tristan milik isolde
gila jehan milik mumtaz
gila romeo milik juliet
gila aku.....
adakah kau menyimpannya?


26022008-0245
p.perdana

benda tu!!


satu ketika...

dia berlari. langkahnya sangat deras. nafasnya tercungap-cungap. bagaikan tak cukup tanah. bagaikan kekurangan oksigen. dia berlari, menuju ke arah cahaya matahari. ada benda yang mengejarnya. dan benda yang mengejarnya sudah hampir kepadanya. dia perlu mempercepatkan lagi langkahnya. kakinya dibuka seluas-luasnya. benda yang mengejarnya hanya beberapa kali sahaja di belakang. dia sudah tidak mampu mengakali langkahnya. yang dia tahu dia harus berlari. berlari dengan pantas. dia perlukan cahaya matahari. benda itu akan neutral jika berada di bawah cahaya. cahaya matahari hanya 10 meter sahaja di hadapan.

BUUUKKK!!!!!!!

dia jatuh.

SRAASSSH!!!

benda itu mencakar dadanya. sekaligus ianya terobek. benda itu merobek dadanya. meraba-raba ke dalam organ dalamannya. nafasnya tinggal 7. matanya memerah menahan kesakitan maha sakit. benda itu mencungkil jantungnya dengan berhati-hati.

TAAPP!!!

benda itu meragut jantungnya. benda itu mengangkat tinggi-tinggi jantungnya dan mengarahkan ke arah matahari.

SRAAASSHH!!

ARGGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jantungnya dicakar. dihiris. dia sudah hampir tak bernafas. dia tak mampu memikirkan apa-apa. dia tak mampu membuat pilihan; untuk kali ini. apa yang dia mampu hanyalah melihat jantungnya diperlakukan sebegitu rupa. sakit? hanya dia dan Allah sahaja tahu.

dan tanpa diminta. tanpa disangka, benda itu meletak semula jantungnya ke tempat asalnya di dalam ruang badannya. dan bagaikan dijahit, kulitnya disambung semula. benda itu lari.


kini....

dia sudah pulih. sepenuhnya. tapi, masih ada parut di jantungnya. kau boleh lihat jika.................


NOTA: Jantung boleh juga diertikan dengan hati ataupun heart.
benda yang dimaksudkan adalah CINTA.
dan cahaya matahari itu adalah harapan yang pasti.
dia= jangan ditanya siapa dia.


0938-27022008
p.perdana

antara jiwarasa dan akar

akhirnya, selepas memakan hati, memendam rasa.

aku telah mengorbankan waktu wajibku untuk screening semata-mata memenuhi undangan sahabat, vince untuk ke konferensi teaternya. tapi dia tiada. haram betul. aku resah. gelisah. walaupun ramai. tapi aku sendiri. ibarat lalang di lautan hisbiscus. aku rindukan keluargaku.

"baliklah khamis ni..tolong niaga"
"nak aku tolong niaga..boleh..aku berhenti belajar terus"

dialog aku dengan adikku. bapaku ditahan di wad. tekanan darah tinggi. kupunya 7 adik. aku anak sulung. siapa lagi tempat bergantung yang tujuh itu?? ibuku? aku tak pernah jumpa wanita seperti dia. aku berani katakan ibuku lebih hebat dari semua orang. jangan bangkang aku. aku ada hujah.

kerana sakit yang ini. aku nekad. bila di dalam perperangan, orang yang berani matilah yang menempa kejayaan. aku kuatkan jiwa untuk merungkai kekusutan jiwa dan minda aku. kalaulah bayu yang berkesiuran mampu membawa sekali kelelahan jiwa.

bapaku sakit. aku juga sakit. bapaku tekanan darah tinggi. aku tekanan rasa yang meninggi. bapaku ditahan di wad. aku menahan di dalam hati.

aku nekad untuk berjumpa dan berterus terang dengan 'jiwarasa' ku. dan untuk yang kesekian kali aku ditolak. hahaha. ironisnya.

0100-27022008
p.perdana

wawasan murni

anak : abah dah bayar cukai
abah : belum
anak : abah tak boleh jadi hadhari lah

sejam di perpustakaan


(gambar hiasan untuk kurangkan stress membaca)
aku mencuri. mencuri masa untuk mengakses internet di perpustakaan. aku bawa bersama teman wanitaku. kecewa aku. tak boleh akses. di meja aku sekarang ini ada kamus dewan edisi keempat. buku baru dalam perpustakaan ni. sebelum ni tak ada kamus dewan pun. aku terkesan satu perkataan baru yang ada dalam kamus ini tetapi tiada dalam edisi ketiga.

angker = 1. (Jw) kelihatan menyeramkan kerana dipercayai berhantu.(rumah besar,pokok besar dll
2. kelihatan menakutkan (bk air muka orang)

jadi, pada aku, orang yang paling angker adalah 'jiwarasaku'

jadi, selepas mengesani yang aku tak mampu untuk mengakses internet dengan menggunakan kuasa batin, aku meninjau buku. tempat pertama yang kutuju adalah rak ruang sastera. aku dah agak. buku sikit sangat. mungkin banyak dipinjam. yang kupinjam pun belum kupulang lagi. maaflah, aku selalu baca lambat. rak buku tak pernah kulihat disusun dengan buku dari sasterawan negara. hatta satu pun. jadi untuk meredakan ketagihan terhadap karya sasterwan negara, aku membelek buku sastera luar. ada chairil anwar. ada kahlil gibran. ada ayu utami. ada naguib mahfouz. usman awang yang kucinta tiada.
oleh itu, jangan salahkan aku sangat jika aku tak merunut akar.

tak boleh tidur

aku tak tau. aku mengantuk. aku mau tidur. besok pagi aku ada kelas. kelas lecturer yang pernah memaki sahabat aku. sahabat aku dikatakan bodoh. walaupun memanglah dia tak sepandai khairy jamaludin. tapi dia tak sepatutnya diherdik bodoh. kata lecturer itu, dia selalu marah anaknya sebegitu. kata aku, kami bukan anaknya. tapi aku aku berkata dalam hati sahaja. kami sekelas cuba memprotes lecturer itu. maaf, aku guna perkataan lecturer sebab dia ajar english. kalau dia ajar pendidikan islam, aku akan panggil dia ustazah. tapi dia bukan ajar pendidikan islam. dia ajar inggeris. jadi dia lecturerlah. aku juga sering menegur bondaku jika dia menggunakan perkataan bodoh untuk memarahi adik-adikku. aku tak mahu adikku jadi macam lembu. ini pun aku musykil. apa lembu itu bodoh sangat ke? lalat lagi bodoh. dah tahu benda tu najis,lagi nak makan. siap ajak member-member lagi.selepas kami (aku dan rakan-rakan seperjuangan)membuat siri-siri pemprotesan terhadap herdikan bodohnya kepada sahabat aku, dia menggelar kami manja. tak boleh dimarah. aku senyap je. aku memang suka jika dikatakan manja. tapi bukan dari lecturer inilah. mungkin liyana jasmay ke..atau dengan jiwarasa ku. alangkah baiknya jika aku diterima. akan kupintal buih-buih di lautan menjadi hamparan tidurmu. erm...sungguh aku mengantuk. aku mahu berhenti menulis. aku mau tidur. oh jiwarasaku.

(aku tulis sambil mendengar lagu malam dan bonda dari m.nasir. serta membayangkan jiwarasaku.)

jam 2.30 pagi
25 febuari 2008

kerja sahabat

aku tak tahu kenapa harus aku suka padanya. itu tak apa. tapi aku juga tak tahu kenapa aku harus terus mengejarnya. mungkin itu juga tak apa. tapi....teman-teman aku pula yang risau tentang pilihan yang ingin aku lakukan. kenapa korang semua begitu risau.

merc: kau jangan jadi bodoh boleh tak? orang dah tak sudi buat apa kau kejar. cuba kau kira berapa ramai gadis di dunia ni. ha? perempuan semua anggap kau sebagai entiti comel yang akan digunakan jika diperlukan sahaja.

aku senyum. tak terhiris pun.

baldi: dia cantik siot. tapi..menurut tilikan aku, semester 5 baru kau ada awek

aku senyum. tak hampa pun.

ratna: aku tak sukalah dia.

aku senyum. tapi aku suka

finho: kau ni. kau tak rasa buang masa ke? tapi kalau itu yang kau pilih...

aku senyum. dia serius. aku senyum.

kenapalah kamu semua risau sangat tentang aku. tiba-tiba aksara SHAABTA berlegar-legar di otakku. aku fikir. aku buka kamus. baru aku faham. itulah namanya sahabat.

terima kasih sahabat.

dialog cinta


-aku merayu padamu...pilihlah aku
+aku bukannya sesiapa, mengapa kau merayu padaku
-kerana aku begitu mencintaimu
+cinta sejati takkan terucap dengan kata-kata
-namun jika aku berdiam diri, mana mungkin kau akan megetahui isi hatiku
+kau boleh buktikan dengan perbuatanmu
-adakah kau sanggup menerima perbuatanku untuk menggambarkan cintaku?
+buktikanlah...
-adakah kau sanggup berada di tepian pantai menahan bahang sedangkan aku meredah lautan api untuk membuktikan cintaku pada mu?
+imaginasimu melampaui batas keupayaan kau dan janji kau akan memakan diri
-bukankah sudah ku kata, akalmu takkan mampu menerima perbuatanku
+bukankah sudah kukata..hatiku bukan untukmu
-aku bukan mahu hatimu. aku mau cintamu
+tapi telah berikan cintaku pada seseorang
-apakah dia menerimanya dengan ikhlas, sebagai seorang pecinta?
+............
-jika ya, aku turut bersyukur untukmu
+itu bukan urusan kau
-jika itu bukan jawapannya, mengapa tak kau izinkan aku memeluk hatimu?
+cinta bukanlah boleh dipaksa. apa itu kau tidak tahu?
-tapi cinta boleh dipupuk bukan....
+jangan paksa aku..aku tak mampu membuat pilihan
-aku tak memaksa kau....kau juga tak perlu membuat pilihan. Pilihan yang telah memilih kau
+sudah...cukup sudah. ianya takkan berlaku
-baiklah. aku akan berhenti merayu padamu
+itu adalah yang terbaik untuk aku...dan kau juga
-tapi aku takkan behenti meminta pada tuhan.
+ ............


p/s : percubaan pertama membaca hujan pagi,tak berjaya tapi aku dipinjam pula dengan memeluk gerhana..tak sabar rasanya mahu membaca ayat-ayat cinta.

misteri yang tak terbongkar



juri-juri luar negara nak rosakkan budaya kita
-david teo

aku pelik dan rasa sangat misteri. seorang yang tak ada bakat menulis dalam bahasa penjajah sejak 13 berumur tahun, tak belajar tinggi-tinggi sampai dapat gelaran prof. madya, tak pernah fikir pasal politik, tak pernah mengkritik mana-mana filem secara serius dan tak pernah mengarah sebarang filem iklan yang menginsafkan boleh buat kenyataan begini. misterinya. david teo ni siapa sebenarnya? yang penting dia bukanlah MELAYU

p/s:aku semakin tak faham dengan filem kita wajah kita. sebab itu aku menyisipkan video ini
boleh sesiapa terangkan?

LALANG 1




aku ini lalang cuma,
punya cita namun tinggal mimpi
dihembus angin utara aku tersentak
ke selatan
ditiup angin selatan aku tertengguk
ke utara

kalaulah aku bukan sekadar lalang cuma

0030270108
P.perdana

Blogger Templates by Blog Forum